Blåfjell – Investorkampanje i Folkeinvest

Vi har jobbet med det landbaserte røyeoppdrettsanlegget i Lierne i halvannet år. Våren 2022 ga de oss litt av en oppgave å bryne oss på: Hvordan få små og store investorer til å investere i Blåfjell gjennom Folkeinvest . . ?

Blåfjell har planer om å tidoble(!) produksjonen i nærmeste framtid. Kampanjen i Folkeinvest skulle hjelpe dem med å påbegynne prosessen. Vi i TA Kreativ utarbeidet en markedsplan for kampanjen.

 

Målet var å nå minimum åtte millioner kroner, og maksimum 16 millioner kroner i fersk kapital i kampanjeperioden i mai.

Vi laget en nøye planlagt markedsplan for kampanjen som inkluderte utvalgte målgrupper som Blåfjell ønsket å nå, tidslinjer, en egen innholdsplan til innlegg og annonser i sosiale media, utarbeidelse av presseskriv, e-postmarkedsføring og annonser i trykte og digitale mediaplattformer.

Gjennom AiD kunne vi segmentere annonser basert på eksplisitte og godt definerte målgrupper i relevante Amedia-aviser. Og via samarbeidet "Utvidet dekning" med andre mediekonsern, kunne vi også kjøre ut annonsene i landets største aviser og i Google-nettverket.

Annonsefilmer og live stream ble levert av Camerat og holdt høy kvalitet.

Gode resultater

Blåfjell fikk mye redaksjonell omtale og god synlighet via annonsering i tradisjonelle mediekanaler og i sosiale media (Facebook, Instagram, LinkedIn og TikTok). Annonsering på Facebook og Instagram ble til slutt hovedprioritert på tampen av kampanjeperioden, med ekstra trykk på annonsering i Sverige og Danmark i tillegg til Norge. Annonsene fikk høyt antall eksponeringer og lenkeklikk.

Etter at kampanjen i Folkeinvest var over etter 14 dager, viste det seg at Blåfjell hadde nådd opptil 15 millioner kroner i fersk kapital via Folkeinvest. Det syntes vi var utrolig gøy!

– Ikke siste gang!

– TA Kreativ er faglig veldig sterk og har stor kunnskap om annonsering i sosiale media og i tradisjonelle kanaler. Dette har imponert meg, sier daglig leder i Blåfjell Drift AS, John Helge Inderdal.

– Gjennom hele perioden, fra vi startet med markedsføringen og mens Folkeinvest-kampanjen pågikk, kunne vi måle effekten av markedsføringen kontinuerlig og dermed styre pengene dit der det fungerte best, sier Inderdal videre.

Han nøler ikke med å anbefale TA Kreativ til andre bedrifter med behov innen markedsføring:

– TA Kreativ er hele tiden veldig "på" og følger oss opp underveis. Det er ikke siste gang vi vil benytte oss av TA Kreativ sine tjenester for å si det sånn!